piątek, marzec 29, 2024
środa, 08 luty 2012 12:42

Steven Soderbergh oddaje hołd kinu noir filmem „Na samym dnie”

Robert Siodmak w 1949 zrealizował „W pułapce miłości”, jeden z kanonicznych filmów noir, tzw. czarnego kina amerykańskiego lat 40. i 50. Do powieści Dona Tracy’ego, która posłużyła za punkt wyjścia Siodmakowi, powraca po latach utalentowany, nietuzinkowy twórca Steven Soderbergh.

Michael Chambers mieszka wraz ze swoją piękną żoną Rachel w Austin w stanie Teksas. Bohater wydaje się szczęśliwym człowiekiem, lecz skrywa swoje tajemnice. Jego słabością jest hazard. Mężczyzna w pewnym momencie przegrywa tak duże sumy, że jedynym wyjściem jest ucieczka przed wierzycielami. Chambers wraca do rodzinnego miasta po kilku latach.

Spotyka Rachel, którą wciąż kocha. Kobieta jest już jednak  z innym – miejscowym gangsterem Tommym Dundee. Michael za wszelką cenę chce odzyskać żonę  i niebawem wpada na pomysł napadu rabunkowego.  O jego planach dowiaduje się jednak Dundee.

„Na samym dnie” to film-hołd oddany estetyce noir i jednocześnie obraz naznaczony autorskimi pomysłami Soderbergha. Twórcom udaje się wskrzesić duszną, specyficzną atmosferę kryminałów i melodramatów lat 40. i 50. Bohaterowie to postacie na poły tragiczne, pełne słabości, często zakłamania, uwikłane w skomplikowaną sieć uczuć, namiętności, intryg i zdrad. Każdy z bohaterów przypomina bardziej pionka w grze, niż człowieka potrafiącego podejmować rozsądne decyzje.

Steven Soderbergh (którego debiut „Seks, kłamstwa i kasety wideo” zdobył Złotą Palmę) jest współautorem scenariusza, odpowiedzialnym również za wyrafinowaną stronę formalną. Narracja prowadzona jest nietypowo, mieszają się plany czasowe, nie mamy z początku pewności, czy oglądamy retrospekcje czy współczesność, realne zdarzenia czy wytwór wyobraźni bohatera. Miłosny trójkąt, naznaczony tragizmem układ wzajemnych kłamstw i namiętności, swoją wyrazistość zawdzięcza również aktorstwu. Znakomicie spisują się Peter Gallagher i Alison Elliott,  a partneruje im William Fichtner. Za zdjęcia odpowiedzialny był Elliot Davis („Biały oleander”, „Zmierzch”) nominowany do nagrody Independent Spirit Award.


Na samym dnie (Underneath) Dramat, USA, 1995, 95 min.

Reżyseria:     Steven Soderbergh
Obsada:     Peter Gallagher, Alison Elliott, William Fichtner, Adam Trese, Joe Don Baker, Paul Dooley, Shelley Duvall, Elisabeth Shue, Anjanette Comer, Dennis Hill, Harry Goaz, Mark Feltch, Jules Sharp, Kenneth D. Harris, Vincent Gaskins
Emisje:     piątek 10.02. godz. 21:50; poniedziałek 20.02. godz. 22:00