piątek, kwiecień 26, 2024
poniedziałek, 29 kwiecień 2013 13:24

Majówka ze Stephenem Kingiem na CBS Europa

Niewielu autorów literatury grozy i horrorów jest równie rozpoznawalnych jak Stephen King. Jego poczytne powieści doczekały się licznych adaptacji filmowych. Mistrz Stanley Kubrick wziął na warsztat jedną z najpopularniejszych pozycji Kinga, tworząc film wybitny, wyrastający poza gatunek, jakim jest horror.

Film „Lśnienie” już 3 maja o godzinie 22.45 w cyklu „Piekielny piątek” na kanale CBS Europa.

Do położonego w górach Kolorado hotelu „Overlook” przyjeżdża Jack Torrance  wraz z żoną i kilkuletnim synkiem Dannym. Jack jest pisarzem przeżywającym kryzys twórczy. Gdy nadarza się okazja, decyduje się, aby wraz z rodziną mieszkać w hotelu opuszczonym na czas zimowych miesięcy i pilnować tego mrocznego miejsca. Jack ma nadzieję na napisanie nowej książki. Ucieczka z miasta i odosobnienie wydają się znakomitym pomysłem.

Gdy rodzina przybywa na miejsce okazuje się, że hotel może skrywać groźną tajemnice z przeszłości. Obdarzony zdolnościami telepatycznymi mały Danny wyczuwa obecność czegoś przerażającego. Tymczasem zima odcina hotel od cywilizacji. Z dnia na dzień stan psychiczny Jacka się pogarsza. Mężczyzna zamiast tworzyć, siedzi całymi dniami przed maszyną do pisania, popadając coraz głębiej w paranoję. Sytuację pogarsza jeszcze histeryczny charakter Wendy, żony Jacka.

To dopiero początek strasznych wydarzeń, które dotkną rodzinę Torrance’ów. „Lśnienie” Kubricka bywa nazywane horrorem metafizycznym. Reżyser nie trzymał się wiernie prozy Kinga, a sam pisarz krytycznie podszedł do zmian wprowadzonych w scenariuszu. Kubrick nie byłby sobą, gdyby nie odcisnął na obrazie swojej niezwykłej wyobraźni i osobistej wizji kina.

Ten nietypowy film grozy wciąga sugestywnym montażem, niespiesznym prowadzeniem akcji, cyzelowaniem nawet najdrobniejszych szczegółów, które zyskują metaforyczny czy wręcz symboliczny wymiar. Klimat osaczenia, osamotnienia i narastającego szaleństwa ukazany jest w formie długich, hipnotycznych ujęć (wykorzystanie nietypowych kątów widzenia kamery) oraz przeplatania scen realistycznych z fantasmagoriami bohaterów.